سلام امروز می خواهیم درباره یک موضوع خیلی مهم صحبت کنیم که شاید اسمش را شنیده باشید ولی دقیقا ندانید چیست و چه کاری برای سایت شما انجام می دهد اسم این موضوع LCP است که مخفف Largest Contentful Paint است گوگل چند سالی است که خیلی روی تجربه کاربری حساس شده و ابزارهایی را معرفی کرده که به ما کمک می کنند بفهمیم یک کاربر وقتی وارد سایت ما می شود چه حسی دارد یکی از مهمترین این ابزارها همین ال سی پی است!
بیایید با هم به زبان خیلی ساده و خودمانی این مفهوم را باز کنیم و ببینیم چطور می توانیم آن را بهتر کنیم تا هم کاربران را راضی نگه داریم و هم در نتایج گوگل جایگاه بهتری به دست بیاوریم این مقاله یک راهنمای کامل و جامع است که به شما کمک می کند این مشکل را در سایت خودتان حل کنید و سرعت بارگذاری آن را به شکل چشمگیری افزایش دهید
LCP به زبان ساده یعنی چه؟
اولین برداشت کاربر از سرعت شما
تصور کنید وارد یک فروشگاه بزرگ می شوید اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند چیست شاید ویترین اصلی و بزرگترین محصولی که در آن قرار دارد باشد نه چراغهای سقف یا قفسه های خالی ال سی پی دقیقا همین است وقتی کاربری آدرس سایت شما را وارد می کند و منتظر باز شدن صفحه می ماند ال سی پی زمانی را اندازه می گیرد که طول می کشد تا بزرگترین و اصلیترین محتوای آن صفحه به کاربر نمایش داده شود
این محتوای اصلی می تواند یک عکس بزرگ باشد یک بنر تبلیغاتی یک ویدیو یا حتی یک پاراگراف طولانی از متن در واقع گوگل با این معیار می خواهد بفهمد که سایت شما چقدر سریع به کاربر آن چیزی را که برایش آمده نشان میدهد
عدد طلایی LCP چند است؟
اگر این زمان کوتاه باشد یعنی زیر دو و نیم ثانیه گوگل به شما امتیاز خوبی میدهد چون کاربر خیلی سریع به محتوay اصلی دسترسی پیدا کرده و حس خوبی داشته است اما اگر این زمان طولانی شود مثلا بیشتر از چهار ثانیه کاربر حس می کند سایت شما کند است و ممکن است صفحه را ببندد و برود اینجاست که اهمیت ال سی پی خودش را نشان میدهد چون مستقیما با رضایت کاربر و ماندن او در سایت شما ارتباط دارد
چرا LCP برای موفقیت شما ضروری است؟
آیا کاربران از سایت کند فرار می کنند؟
شاید فکر کنید اینها فقط یک سری اعداد و ارقام فنی هستند اما واقعیت این است که ال سی پی روی کسب و کار آنلاین شما تاثیر مستقیم دارد اول از همه تجربه کاربری را در نظر بگیرید هیچکس دوست ندارد منتظر بماند اگر سایت شما نتواند در چند ثانیه اول محتوای اصلی خودش را نشان دهد کاربر خسته می شود و میرود این یعنی افزایش نرخ پرش یا همان Bounce Rate که یک سیگنال منفی بزرگ برای گوگل است
تاثیر LCP بر رتبه شما در گوگل چیست؟
وقتی کاربران سریع از سایت شما خارج می شوند گوگل فکر می کند سایت شما به دردبخور نیست و رتبه آن را پایین می آورد گوگل رسما اعلام کرده که معیارهای Core Web Vitals که ال سی پی مهمترین آنهاست یک فاکتور رتبه بندی است یعنی اگر دو سایت محتوای یکسانی داشته باشند آن سایتی که تجربه کاربری بهتری و ال سی پی سریع تری دارد در نتایج جستجو بالاتر نمایش داده می شود
آیا سرعت سایت فروش را بیشتر می کند؟
سایتی که سریع و روان کار می کند حس اعتماد و حرفه ای بودن را به کاربر منتقل می کند وقتی کاربر حس خوبی از سایت شما بگیرد احتمال اینکه از شما خرید کند یا با شما تماس بگیرد خیلی بیشتر می شود پس می بینید که ال سی پی فقط یک عدد نیست بلکه یک زنجیره است که از احساس کاربر شروع می شود به رتبه گوگل میرسد و در نهایت به جیب شما ختم می شود
چه عواملی LCP سایت شما را خراب می کنند؟
حالا که فهمیدیم ال سی پی چقدر مهم است باید بدانیم چه چیزهایی باعث می شوند که این عدد در سایت ما بالا برود و کند شود معمولا چند متهم اصلی در این زمینه وجود دارد
کندی سرور و هاست
اولین و شایعترین متهم سرورهای کند هستند اگر هاست یا سروری که سایت شما روی آن قرار دارد ضعیف باشد زمان زیادی طول می کشد تا به درخواست مرورگر کاربر پاسخ دهد و اطلاعات اولیه صفحه را برایش بفرستد این تاخیر اولیه مستقیما روی ال سی پی تاثیر می گذارد
عکس های سنگین و بهینه نشده
دومین مشکل بزرگ عکسهای سنگین و بهینه نشده هستند یک عکس با حجم چند مگابایت می تواند به تنهایی ال سی پی سایت شما را نابود کند این عکسها معمولا بزرگترین عنصر صفحه هستند و تا کامل دانلود نشوند ال سی پی محاسبه نمی شود
کدهای مزاحم جاوا اسکریپت و CSS
سومین عامل مزاحم فایلهای جاوا اسکریپت و سی اس اس هستند که جلوی نمایش محتوا را می گیرند مرورگر تا این فایلها را کامل نخواند و پردازش نکند نمی تواند صفحه را به کاربر نشان دهد اگر این فایلها سنگین باشند این فرایند خیلی طول می کشد
لود کند فونت ها
چهارمین دلیل رایج فونتهای وب هستند اگر فونتهای سایت شما سنگین باشند یا از سرور دیگری لود شوند تاخیر زیادی ایجاد می کنند و چون متن بخش مهمی از محتواست لود نشدن فونت می تواند ال سی پی را عقب بیندازد
چطور LCP را حرفه ای بهینه سازی کنیم؟
خبر خوب این است که برای هر کدام از این مشکلات راه حلهای مشخص و حرفه ای وجود دارد بیایید آنها را یک به یک بررسی کنیم
بهینه سازی عکس ها برای سرعت نور
همیشه عکس ها را در اندازه مناسب استفاده کنید یعنی اگر یک عکس قرار است در یک کادر پانصد پیکسلی نمایش داده شود آن را با عرض سه هزار پیکسل آپلود نکنید همچنین از فرمتهای مدرن مثل WebP استفاده کنید که حجم بسیار کمتری دارند و حتما عکسها را قبل از آپلود فشرده کنید
انتخاب هاست قوی و استفاده از CDN
برای حل مشکل کندی سرور باید روی یک هاست قدرتمند سرمایه گذاری کنید و حتما از یک شبکه توزیع محتوا یا CDN استفاده کنید سی دی ان یک شبکه از سرورها در سراسر دنیاست که محتوای سایت شما را از نزدیکترین سرور به کاربر تحویل میدهد
روش درست بارگذاری کدها و فونت ها
برای مقابله با فایلهای مزاحم جاوا اسکریپت و سی اس اس باید آنها را به تعویق بیندازید یا Defer کنید این کار به مرورگر می گوید که اول محتوای اصلی را نشان بده و بعدا سراغ این فایلها برو برای فونتها هم بهترین کار میزبانی محلی آنها با فرمت فشرده WOFF2 است
جادوی کش و پریلود
استفاده از کش را فراموش نکنید کش کردن یعنی به مرورگر کاربر بگوییم که فایلهای سایت را در حافظه خودش نگه دارد تا در بازدیدهای بعدی نیازی به دانلود دوباره آنها نباشد همچنین مهمترین فونت یا عکس صفحه را با استفاده از دستور پریلود یا Preload به مرورگر معرفی کنید تا زودتر دانلود شود
حرف آخر و نتیجه گیری
در این مقاله به زبان ساده توضیح دادیم که ال سی پی چیست و چرا باید برای آن اهمیت قائل شویم دیدیم که ال سی پی با احساس کاربر رتبه شما در گوگل و موفقیت کسب و کارتان گره خورده است
بهینهسازی ال سی پی یک پروژه یک روزه نیست بلکه یک فرایند مداوم است که نیاز به توجه دارد اما مطمئن باشید هر ثانیه ای که برای بهبود آن وقت می گذارید یک سرمایه گذاری ارزشمند برای آینده سایت شماست پس از همین امروز دست به کار شوید و با ابزارهایی مثل Google PageSpeed Insights سایت خودتان را تحلیل کنید و قدم به قدم این راهکارها را پیاده کنید